Tickets verkopen via Cultuurkaartje.nl
Hoe werkt het?
Een mooi cultureel evenement verdient de spotlights. Cultuurkaartje richt zich op de praktische kant rondom de kaartverkoop. Op die manier kunnen organisaties hun tijd en aandacht richten op het evenement zelf. De meest voorkomende vragen over de ticketverkoop via Cultuurkaartje hebben we in een overzicht gezet. Neem gerust contact met ons op als je een andere vraag hebt.
Wat doet Cultuurkaartje.nl?
- wij verzorgen de kaartverkoop voor culturele evenementen;
- wij maken een pagina op Cultuurkaartje.nl, met alle relevante informatie over de voorstelling en de mogelijkheid om meteen toegangsbewijzen te kopen;
- PR: wij melden het evenement aan bij toonaangevende agenda's en delen het via onze eigen socials (Instagram en Facebook);
- wij dragen zorg voor de financiële afwikkeling. Betalingen worden via iDEAL verwerkt op onze tussenrekening: dit biedt zekerheid voor de bezoeker. Na afloop van het evenement worden de opbrengsten overgemaakt, met aftrek van de kosten van de dienst Cultuurkaartje, overgemaakt naar de organisator;
- we bieden de mogelijkheid om een gastenlijst bij te houden;
- we bieden de mogelijkheid om tijdens de kaartverkoop korting te geven aan bepaalde relaties;
- via Cultuurkaartje is een scan-app beschikbaar die op iedere telefoon te gebruiken is, organisatoren kunnen hierdoor de kaarten op een laagdrempelige manier controleren.
Cultuurkaartje biedt een aantal voordelen voor culturele organisaties:
- Cultuurkaartje.nl is representatief. Hierdoor is het makkelijk voor bezoekers om online entreebewijzen te kopen;
- gegevens van de bezoeker en betalingen worden veilig en snel verwerkt;
- als organisator krijg je inzage in de statistieken over de voortgang van de kaartverkoop;
- toegangskaarten kunnen worden gescand op iedere telefoon;
- Cultuurkaartje.nl is zeer geschikt voor (locatie)voorstellingen vanaf vijftig bezoekers.
Voorafgaand, tijdens en na het evenement is Cultuurkaartje bereikbaar voor vragen rondom de kaartverkoop. We denken graag mee om de kaartverkoop tot een succes te maken. Als organisator volg je in dit proces verschillende stappen.
Voor het evenement
- Tijd voor de eerste stap: meld het evenement aan bij tickets@cultuurkaartje.nl. Tip: zorg ervoor dat alle gegevens tenminste vier weken vóór de start worden doorgegeven. Het publiek heeft dan voldoende tijd om tickets te kopen en het evenement wordt via Cultuurkaartje.nl langdurig onder de aandacht gebracht.
- Na de aanmelding neemt Cultuurkaartje per mail contact met je op. Daarbij krijg je ook een overzicht van de voorwaarden.
- Bij akkoord kan de kaartverkoop van start gaan. Het evenement wordt opgenomen op de website. Bezoekers krijgen meteen de mogelijkheid om tickets te kopen.
- Betalingen worden verwerkt via de dienst Mollie, op een tussenrekening van Cultuurkaartje. Na de betaling worden de gekochte tickets meteen gemaild naar het opgegeven mailadres van de bezoeker. Deze tickets zijn voorzien van een QR-code die kan worden gescand als het evenement van start gaat.
- Tijdens de kaartverkoop én daarna heb je de mogelijkheid om het verloop van de ticketverkoop te volgen.
Tijdens het evenement
- Het is zover: het evenement gaat van start! Gekochte entreebewijzen zijn eenvoudig te scannen bij de locatie waar de voorstelling plaatsvindt.
- Handig om te weten: als een bezoeker meerdere entreebewijzen heeft gekocht voor een bepaald evenement, dan wordt deze omgezet naar een groepsticket. Het is dan mogelijk om de QR-code vaker te scannen, tot het moment waarop het aantal gekochte tickets is bereikt.
- Het evenement is succesvol afgerond. Na dit moment worden de opbrengsten – het bedrag van de gekochte tickets, met aftrek van de kosten van de dienst Cultuurkaartje – overgemaakt naar het opgegeven rekeningnummer van de organisatie.
- Cultuurkaartje.nl stuurt een creditfactuur naar het mailadres dat door de culturele organisatie is doorgegeven.
Checklist benodigde gegevens voor evenementen
Om de kaartverkoop en de PR succesvol te laten verlopen, is het van belang om gegevens over het evenement en de culturele organisatie volledig aan te leveren. We raden aan om daarbij deze checklist te gebruiken.
Gegevens over de inhoud van het evenement
- titel van het evenement en eventueel een ondertitel;
- een korte beschrijving van het evenement;
- een of meerdere afbeeldingen + de naamsvermelding van de fotograaf;
- indien aanwezig: een poster van het evenement;
- eventueel: logo's van fondsen.
Praktische gegevens voor de bezoeker
- datum/data en tijden van het evenement;
- locatie waar het evenement plaatsvindt en het adres;
- hoeveel tickets kunnen per locatie worden verkocht?
- de ticketprijs: houd er rekening mee dat er per ticket een bijdrage in rekening wordt gebracht door Cultuurkaartje in verband met betaalkosten Mollie + provisie dienst Cultuurkaartje, hierover word je bij de aanmelding geïnformeerd;
- zijn er bijzonderheden die bezoekers moeten weten?
Gegevens over de organisatie
- naam van de organisator;
- logo organisatie (indien aanwezig);
- contactgegevens, voor het geval dat een bezoeker een vraag heeft over de inhoud van het evenement;
- is de organisatie wel of niet btw-plichtig?
- zo ja: dan moet er een btw-tarief worden berekend voor het ticket, is dat 9 of 21%? Ook ontvangen we een btw-nummer;
- zo nee: dan is de btw voor het ticket vrijgesteld en wordt dit ook vermeld op het ticket;
- het bankrekeningnummer waar tegoeden op worden gestort.
Een andere vraag?
Meer weten over hoe Cultuurkaartje werkt en onder welke voorwaarden? Bekijk dan onze algemene voorwaarden. In het privacy statement staat beschreven hoe wij omgaan met het verwerken van betalingen en persoonlijke gegevens. Laat het ons weten als er vragen zijn over de kaartverkoop.
Meer weten over hoe Cultuurkaartje werkt en onder welke voorwaarden? Bekijk dan onze algemene voorwaarden. In het privacy statement staat beschreven hoe wij omgaan met het verwerken van betalingen en persoonlijke gegevens. Laat het ons weten als er vragen zijn over de kaartverkoop.